Tuesday, August 26, 2014

List Barang Bayi yang Patut Dibeli.

Aku rasa aku dah boleh start tengok-tengok harga dan buat list untuk senarai barang bayi yang patut dibeli walaupun aku rancang nak beli sikit-sikit dan start bulan depan tapi rasanya dah boleh rancang dari sekarang.

Aku pun baru je pergi ekspo baby dekat MIECC baru-baru ni untuk tengok lebih dekat camne persiapan baby tu kan. Walaupun ekspo tu tak berapa besar tapi adalah input sikit-sikit yang aku dapat kan.

So mari kita senaraikan antara barang baby yang boleh start beli sebelum dia lahir.

1. Baju baby
Baju lengan pendek.
Baju lengan panjang.
Seluar pendek.
Seluar panjang.
Barut.
Bedung.
Sarung tangan.
Sarung kaki.
Topi.
Napkin.

2. Lampin
Lampin pakai buang atau kain.
Pelapik lampin.
Tisu basah.
Alas atau pelapik untuk menukar lampin.
Beg lampin.

3. Set mandian
Besen mandi.
Tuala mandi.
Tuala muka.
Cecair mandian.
Syampu.

4. Set penjagaan bayi
Losen bayi.
Minyak bayi.
Bedak bayi.
Sikat atau berus rambut.
Minyak telon.
Alat pemotong kuku.
Kapas muka.
Krim ruam lampin.
Termometer digital.

5. Tidur
Tilam.
Bantal kepala.
Bantal peluk.
Cadar.
Selimut.

6. Penyusuan
Pam payu dara (manual / bateri / elektrik).
Bekas penyimpanan susu ibu.
Beg pendingin.
Nursing cover.

Botol susu bebas BPA
Puting botol susu.
Berus botol.
Bekas untuk menyimpan susu formula.
Bekas menyimpan air panas.
Bekas menyimpan air kosong.
Alat steril botol susu.

Buat masa ni, ini yang agak priority barang-barang lain boleh dibeli bila bayi dah besar sikit. Nanti kita cerita untuk mama bayi punya barang pulak.

Bye.

No comments:

Post a Comment