Saturday, November 29, 2014

Botol susu terbaik untuk bayi baru lahir.

Aku ni agak paranoia dengan tersalah beli dan sebagainya. Sebab dulu dah biasa beli dan beli without research dan tengok betul-betul specification benda yang dibeli tu. Last-last dapat yang tak ngam saiz, tak sama warna, dan bukan seperti yang diinginkan. Stress dan membazir.

Nanti mulalah mood ke laut. Lepas tu berhari-hari fikirkan tentang pembaziran dan kesilapan itu. So kenalah belajar dari kesilapan even kadang tak dapat elak pun. Macam botol susu untuk bayi ni memandangkan aku tak ada siapa-siapa yang arif yang aku kenal. Maka kita minta pertolongan Google.

Yang sedang dalam pemerhatian ialah Tommee Tippee dan Philips Avent. Tapi aku jugak tak lupakan botol murah. Memandangkan berdasarkan review orang ada yang okay ada yang baby tak suka, ada yang cakap puting dia mahal tapi senang bocor kalau kena gigit. Then ada yang cakap setiap 6bulan kena tukar sebab botol tu selalu sterilize dan basuh so akan ada calar dan keluar chemical dan sebagainya.

Aku ada beli jugak botol dari jenama Pureen. Cuma aku tak pula berminat jenama MAM, NUK dan Mimijumi tu. Maybe sebab review orang susah nak basuh dan leceh nak pasang. Harga pun mahal bukan kemain.

Mula-mula aku nak beli ni :

Tommee Tippee Closure to Nature PP 150ml. Harga dia RM 29.90 dekat lazada tapi masa dekat Baby Expo Mid Valley baru-baru ni harganya RM 10.90. Tapi aku tak sempat beli habis macam goreng pisang panas.

Tapi aku fikir baik amik yang besar sikit tak payah tukar saiz botol sampai setahun kan kalau ni boleh sampai 6 bulan je jumlah oz dia. So aku amik yang ni :


Tommee Tippee Closer To Nature Best Of British 260 ml warna merah dan percuma TT Bottle and Teat Brush. Harga dekat lazada RM 46.90 dekat luar ada lagi murah tapi lepas aku campur postage dan dekat luar kena beli set yang ada 3 aku rasa membazir.

Bagi aku jangan beli yang set bottle 1 jenama banyak-banyak sebab incase baby tak suka or at least kita ada variety. Nanti nak buat apa botol banyak-banyak tak guna tu kan? Sebab tu aku ada beli yang murah dan mahal campur-campur ikut kemampuan.

Ha ni botol murah yang aku beli Pureen Disney Winnie the Pooh Easy Grip Feeding Bottle Hood 125ml dengan harga RM 8.00. Yang ni sesuai untuk newborn ke 3bulan untuk saiz yang kecil macam ni.

* Guna botol susu hanya lepas baby dah mencecah usia 2 minggu. Awal-awal tu bagi dari original je.

* Ikut petua orang tua-tua jangan mak sendiri yang bagi susu ikut botol kalau mak masih boleh BF tak tahu lah sebab apa.

*Teat dia kan ada ikut month flow dia better biasakan dengan 0+ punya teat saja sebab dia sama dengan flow dari ibu. Kalau yang flow laju je takut dia dah biasa laju bagi yang original nanti dia pelik kena flow dia lambat.

Nanti aku cerita pasal botol lain pulak ye bila aku dah beli. Hehe.

Harap membantu mereka yang macam aku ni.

Bye.

No comments:

Post a Comment