Tuesday, November 4, 2014

Kepentingan Obimin

Kandungan Obimin :

Vitamin A
Vitamin B1
Vitamin B2
Vitamin B6
Vitamin B12
Vitamin C
Vitamin D
Vitamin B3
Vitamin B5
Folic Asid, 
Iron, 
Calcium, 
Copper, 
Iodine.

Kepentingan Obimin :

Obimin akan diberikan apabila ibu mengandung masuk ke stage second trimester. Ia membantu meningkatkan zat dalam wanita yang kekurangan nutrien. Nanti tidaklah gusi berdarah, kaki cramp, rasa nak pitam dsbg.

Aku tak tahu pulak orang anggap yang obimin ni membesarkan saiz baby. Aku jarang makan obimin ni, aku hanya makan kalau aku rasa tekak aku masa tu tak ada rasa mual yang kuat. Seminggu makan 2,3 bijik je, tapi aku cakap kat nurse aku makan hari-hari. Hewhewhew. Yelah saiz dia besar pastu bila dah makan akan rasa pahit kat mulut dan tekak rasa nak muntah.

Kebaikan lain obimin adalah ia vitamin untuk menambah kandungan darah. Ianya akan menambah unsur ferum(Fe), untuk sel darah merah yang baru supaya ibu mengandung tidak mengalami anemia (kurang hemoglobin). Ini akan mencegah ibu mengadung daripada letih dan kelihatan pucat. Kekurangan ferum menyebabkan ibu mengandung mudah letih dan ini tidak bagus untuk kandungannya.

Bye.

No comments:

Post a Comment