Tuesday, June 24, 2014

Berhijab

Assalamualaikum.

Mungkin ramai yang bertanya kenapa aku tiba-tiba berhijab? Sebenarnya aku dah minat dengan mengumpul shawl dan bawal ni sejak zaman study di Shah Alam. Masa tu banyak booth yang jual tudung dekat tapak tempat makan sebelah kolej aku, Kolej Melati. Kadang-kadang tengok je, kadang-kadang terbeli. Terbeli okay. Haha. Dari situ aku start kumpul tapi tak start pakai lagi. Kelas agama pun aku tak pakai, ngeh ngeh ngeh, nasib ustazah tu tak sindir.

So lepas dari tu, bila mak aku datang KL kami selalu tidur hotel dekat Jalan TAR. What do you expect kan, kat sana lagi banyak jual shawl dan bawal ni. Aku pun terbeli lagi. So bila koleksi dah banyak aku beli hanger pulak. Yang bulat-bulat tu.

Tapi aku rasa niat tu datang tahun 2013. Masa tu memang keinginan membuak-buak tapi hati ragu-ragu, sebab aku takut tak kekal, on off, takut panas dan macam-macam lagi. Tapi kalau jalan aku still terbeli tudung jugak, kawan-kawan pun ramai bertudung so aku belajarlah dari dorang. Kadang-kadang teman dorang cari shawl kan? Cuma aku lebih berminat dengan bawal satin. Tak tahulah kenapa, aku suka tengok dia ngam-ngam je lebarnya, lepas tu kilat-kilat.

Pada tahun ni, lepas kahwin, umur pun dah 25 tahun aku macam berazamlah nak berubah kan. Tiada paksaan dari suami or orang lain, semuanya datang dari hati sendiri. Aku mula pakai lepas nuzul al-Quran, 13hb Jun 2014. Aku berazam dapat je kerja aku nak berubah. Nak berhijab. Tapi aku berubah sikit-sikit dan masih belajar. Pakai tudung dulu, jaga solat, jaga akidah. Mula-mula agak kekok tapi dah lama-lama mungkin akan biasa. Fitrah manusia kan.

Cuma aku tak berapa berkenan dengan orang yang memang dah mendapat hidayah Allah SWT sebelum orang lain. Sibuk nak tanya "ko ni pernah sembahyang ke?" "tahu ke sembahyang?" "mesti dari lahir tak pernah sembahyang, kan?" Siapalah kita untuk jadi judgemental? Jangan ingat dengan amal yang sedikit tu kau dipandang mulia lebih dari orang lain, lebih-lebih lagi yang jahil. Itu bukan tiket untuk kau berlagak, siapa tau hidayah Allah SWT nak bagi kat dia?

Masa awal-awal pakai. Tak senonoh lagi.

Hari first kerja.

Hari-hari seterusnya.

p/s : Ada mulut longkang tanya aku dengan nada sindiran, "baju seksi yang dulu-dulu tu mana, tak pakai dah?"

Bye.

No comments:

Post a Comment