Monday, December 21, 2009

'once upon a time'

Teringat zaman budak-budak aku, betapa nakalnya aku waktu itu. Macam budak laki. Akupun tak pasti kenapa. Salah satu faktornya mungkin sebab aku ramai cousin lelaki. Aku terpengaruh. Ceh, salahkan orang lain.
Tapi aku ni jenis senang nak jaga tak banyak kerenah, mak aku cakap lah. Pendiam pula  tu. Padahal diam-diam lah aku buat kerja jahat. Dan, aku paling suka baca buku, boleh duduk diam-diam di rumah sambil baca buku. Mak aku rajin bawa aku pergi library, di sekolah aku rajin pinjam buku pasal planet di pusat sumber. Kadang-kadang mak aku belikan aku buku.Bagi keluarga yang tau aku minat membaca mereka selalu hadiahkan aku buku. pernah sehari aku baca sampai 15 buah buku.
Aku ingat lagi macam-macam yang aku pernah buat dulu, aku panjat pokok pinang, pokok rambutan, pokok betik suka sangat panjat sampai peti ais pun aku panjat. Lagi malang, aku jatuhkan peti ais tu sampai rosak nasib aku tak dihempap peti ais. Kena marahlah aku sebab mak aku terpaksa beli peti ais baru.
Selain itu, aku sangat suka berlari. Dalam rumah pun berlari, turun naik tangga berlari. Aku suka main kejar-kejar. Kadang-kadang seawal jam 2 petang aku dah keluar ke taman nak main kejar-kejar dengan budak lelaki. Selalunya aku yang kena kejar sebab dorang susah nak dapat aku bila aku dah lari. Geram je dorang sebab kalau aku jadi pun sama ada sebab aku kalah o som atau sebab suka rela. Itupun sekejap je jadi. Kadang-kadang aku suka main dekat tepi pantai masa tu rumah aku dekat dengan laut (Labuan). Aku buat istana pasir, pas tu tengok sunset.
Kalau main basikal pula, aku paling terror juga siap boleh bawa sambil lepas tangan dan berdiri lagi. Bahaya. Bawa pula sehabis laju. Bila dah boring main basikal aku bantai motor bapa aku, akibatnya aku jatuh dihempap motor. Nasib tiada kecederaan berat. Pas tu trend main roller blade pula. Aku main dari berdiri sampai main sambil duduk. Ganas lah aku waktu tu. Tapi selalunya aku cepat bosan sebab aku senang nak kuasai apa jenis game pun (tak termasuk catur itu aku lemah).
Tapi walau macamna nakalpun aku di sekolah aku tetap top 3 dalam kelas. Aku jarang belajar di rumah, ada kerja rumah aku buat di sekolah tiru dari kawan. Akupun hairan macamna aku boleh jadi top student. Belajar tak pernah main je.
Ingat lagi ada budak laki minat kat aku masa sekolah dulu tapi aku jarang bagi respond sebab aku tak berminat. Hantar surat lah, yang paling sengal suka kacau aku sampai aku nangis. Tak tau cara mengorat apa dia pakai.  Dah lah waktu tu aku comot, rambut panjang tak suka ikat, pakai baju kurung sampai koyak-koyak, kalau pakai pinafore(betul ke eja) mesti kotor kat lutut, suka bergaduh pula tu.
Pas tu aku bergaduh dengan kawan sekelas aku masa aku darjah empat. Kes dia mula-mula main ejek nama bapa, aku pun geram lah aku balas balik then dia mengamuk ajak aku bertumbuk. Aku bangun lah lawan. Dia tolak aku so aku pu balas last-last jadi gaduh. Tumbuk memang betul-betul lah.Sakit juga sebab dia laki aku perempuan. Ending nya ada cikgu lalu pas tu marah kami. Baru stop. Nasib dia tak report kat mak aku (mak aku cikgu di sekolah tu ).
Kenangan tak boleh lupa aku termakan ulat gonggok. Masa aku kecil kat rumah nenek aku banyak benda alah tu, pas tu aku termakan. Nasib aku tak mati cuma effect dia bibir aku jadi hitam. Yang lain rasanya tak ada cuma lutut aku terkoyak je sebab main kejar-kejar dengan cousin aku time malam raya. Sakit sangat, darah jangan cerita lah, banyak.
Aku memang menikmati zaman kanak-kanak aku. Sebab tu bila da besar aku tak menyesal sebab aku da cuba semua masa aku budak-budak. Best jadi budak-budak tak nak banyak fikir. Fikir macam mana nak kuar main je. :)

Bye.

No comments:

Post a Comment